Základní škola a mateřská škola Přáslavice, příspěvková organizace

VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ JÍDELNY Č.j.: ZŠPŘ-ŠR/309/2022 A. 10. 4. 1. Vypracoval: Marie Neumanová, vedoucí školní jídelny Schválil: Mgr. Eva Šrámková, ředitelka školy Projednáno dne : 1. 6. 2022 Směrnice nabývá platnosti dne: 1. 6. 2022 Směrnice nabývá účinnosti dne: 1. 6. 2022

Stanoven na základě:

zákona 561/2004 Sb.,o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání • (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, • novelou vyhlášky ministerstva školství č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů, • vyhláškou č. 17/2015 Sb., kterou se mění vyhláška 107/2005 Sb., o školním • stravování, ve znění pozdějších přepisů, vyhlášky ministerstva zdravotnictví č. 137/2004 Sb.., o hygienických požadavcích na stravovací služby, ve znění pozdějších předpisů, • vychází z nařízení ES č. 852/2004 o hygieně potravin • vyhláškou ministerstva financí č 84/2005 Sb. O nákladech na stravování, ve • znění pozdějších předpisů. /165/2021/ • Zákon o DPH Č. 235/2001 Sb.

Obecná ustanovení

Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy pro školské zařízení školní jídelnu tuto směrnici – vnitřní řád školní jídelny. Směrnice je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu, stanoví režim ŠJ, je závazná pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro zákonné zástupce. Prokazatelné seznámení rodičů s tímto řádem provede ředitelka školy ve spolupráci s třídními učiteli formou informace v žákovských knížkách. Školní jídelna se ve své činnosti řídí zejména Vyhláškou č. 107/2005 Sb. O školním stravování. Dále pak provozním řádem školní jídelny.

1. Podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných zástupců ve školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve školském zařízení

1.1. Žáci mají právo: a) na svobodné rozhodování se všemi důsledky, které to přináší, b) na služby školní jídelny, které jim přísluší, c) využívat prostory školní jídelny ke stravování

1.2 Žáci jsou povinni: a) řádně docházet do školského zařízení, za dozoru pedagogického pracovníka b) dodržovat vnitřní řád školní jídelny, předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni, c) plnit pokyny pedagogických pracovníků školy a školského zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem, d) informovat školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh stravování 1.3. Žák se ve školní jídelně chová slušně k dospělým i jiným žákům školy, dbá pokynů pedagogických a provozních pracovníků, dodržuje vnitřní řád školní jídelny a provozní řád. Chová se tak, aby neohrozil zdraví svoje, ani jiných osob. 1.4. Docházka do školní jídelny je pro přihlášené žáky povinná. Žák je přihlášen do ŠJ na základě řádně vyplněné přihlášky ke stravování. Odhlášen může být způsobem uvedeným v provozním řádu ŠJ. 1.5. Po jídle žáci z bezpečnostních důvodů neopouštějí školní jídelnu bez vědomí pedagogického dozoru. 1.6. Školní jídelna zajišťuje obědy pouze za předpokladu, že zákonní zástupci dodržují včasné placení obědů. 1.7. Odchod žáka po obědě samostatně /týká se žáků navštěvujících ŠD/ je možný pouze na základě písemné omluvy zákonného zástupce. 1.8. Zákonní zástupci, případně další návštěvníci do školní jídelny nevstupují. 1.9. Žák nenosí do ŠJ předměty, které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob. 1.10. Žák chodí vhodně a čistě oblečen, s ohledem na kulturu stravování. 1.11. Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům ŠJ, pedagogickým pracovníkům či ostatním žákům se vždy považují za závažné porušení povinností stanovených tímto řádem. 1.12 Žák si nosí s sebou do jídelny své IDM /čip/, zodpovídá za něj a za správné odčipování odebraného jídla.

2. Provoz a vnitřní režim školní jídelny 2.1. Vstup do jídelny je dovolen pouze stravujícím se žákům a cizím strávníkům v době oběda. Rozvoz pokrmů do MŠ , Přáslavice 246, a MŠ Mrsklesy

- dopolední přesnídávky 7,00 – 7.45 - obědy + odpolední svačinka 10,30 – 10.45 Výdej obědů - cizí strávníci do jídlonosičů 11.00 – 11.30 - žáci a personál ZŠ 11.35 – 14.00 / dle rozvrhu/ - zaměstnanci OÚ Přáslavice 12.05 – 12.25 / v přestávce mezi stravujícími se třídami dle rozvrhu tak, aby se děti a dospělí nepotkávali/ 2.2. Epidemiologická opatření vzhledem ke Covid-19 V případě výskytu infekčních onemocnění –Covid-19 je postupováno dle manuálu MŠMT. a. Strávníci si před odebíráním stravy umyjí a vydezinfikují ruce na stojanu před jídelnou b. Strávníci, kteří si vyzvedávají oběd do vlastních nádob, mají zakrytá ústa a nos respirátorem, a dodržují rozestupy. c. Strávníkům není umožněn samoobslužný výdej, tj. odebírání příborů z hromadných zásobníků, nápojů, moučníků a podobně.

3. Přihlášení ke stravování Každý strávník ( u dětí zákonný zástupce) vyplní při nástupu do mateřské školy, popřípadě do 1.třídy „ Přihlášku ke stravování“, která je platná po celou dobu školní docházky v ZŠ a MŠ Přáslavice. Svým podpisem stvrdí, že souhlasí s podmínkami provozního řádu školní jídelny. Pro zařazení dítěte do příslušné kategorie je rozhodující věk, kterého dosáhne v daném školní roce ( tj. od 1.9. do 31.8. ). Cenu dětských obědů tvoří pouze náklady na potraviny / dotovaná strava/.

Kategorie Cena v Kč MŠ 3 – 6 let celodenní 43,00 MŠ 7 let celodenní 47,00 Přesnídávka vč. pitného režimu 11.00 Svačinka odpolední 11,00 Žáci ZŠ 7-10 let oběd 30,00 Žáci ZŠ 11-14 let oběd 34,00 Žáci ZŠ 15 a více let oběd 38.00 Cizí strávníci a senioři ( včetně DPH) 90.00

4. Čipová karta Provoz školní jídelny je řízen pomocí počítače. K tomu je nezbytně nutné, aby každý strávník vlastnil svůj identifikační čip. Záloha na tuto čipovou klíčenku činí 100.00 Kč. Tato je platná po celou dobu docházky do ZŠ a stravování ve ŠJ. Při odhlášení strávníka ze stravování a vrácení funkčního mechanicky nepoškozeného čipu se tato záloha vrací. Za poškozený nebo nefunkční čip se záloha nevrací. Prostřednictvím čipové klíčenky si strávníci: a/ odhlašují přes internet / jídelna.cz/, nebo v kanceláři ŠJ b/ vyzvedávají stravu u výdejního okénka – přiložením čipu ke čtecímu zařízení, které signalizuje objednání stravy

5. Placení stravného Výběr stravného je prováděn předem, aby nedocházelo k případům, že se strávník stravuje, přestože nemá stravu zaplacenu. Platbu je možné provádět těmito způsoby: a/ Inkasem z Vašeho účtu – Strávník( zákonný zástupce) si zadá v bance povolení k inkasu ze svého účtu, nebo povolí inkaso v elektronickém bankovnictví ve prospěch našeho zařízení, a to k 15.dni, nejpozději však do 20. dne v měsíci na následující měsíc ( tzn. první inkaso bude staženo 15. srpna na září, pak 15. září na měsíc říjen atd.) V povolení k inkasu se nezadává variabilní symbol. Variabilní symbol, který byl přidělen strávníkovi slouží k identifikaci strávníka, pod kterým vedoucí školní jídelny stravné inkasuje. Přehled o zaplacení stravného získá strávník na portálu jidelna cz, v sekci správa účtu, nebo na požádání u vedoucí školní jídelny.

Horní limity pro inkasa: stravné MŠ 2000 Kč obědy ZŠ 1500 Kč zaměstnanci 2000 Kč cizí strávníci 3000 Kč

Potvrzení o povolení inkasa předejte vedoucí ŠJ, která údaje zanese do stravovacího programu. Strávníci, kteří uhradí stravu inkasním způsobem, mají automaticky objednanou stravu od 1. dne následujícího měsíce. Pokud je strávník nemocný nebo nechce odebírat stravu od 1. dne, musí si stravu odhlásit přes internet ( jídelna.cz). Pozor u nepřítomnosti ve škole od 2 dne se provádí úhrada režijních nákladů.! Pokud stravné (školné) není k danému termínu inkasem uhrazeno, musí se platba uhradit v hotovosti nejpozději do konce daného měsíce. V opačném případě neposkytne ŠJ danou službu od 1. dne v následujícím měsíci, ale až po uhrazení. V případě, že strávník (dítě) přechází na jinou školu, nebo se již nebude stravovat, je povinnost rodiče tuto změnu neprodleně oznámit vedoucí ŠJ. Na základě Vašeho oznámení bude inkaso na následující měsíc sníženo, nebo úplně zrušeno a strávník bude vyřazen z evidence strávníků. Přeplatky za obědy se strávníkovi (dítě, cizí strávník, zaměstnanec) měsíčně nevrací, ale převádí se do dalšího období. Přeplatky vyřazenému strávníkovi budou vrácený na účet uvedený strávníkem do 15 dni po odhlášení strávníka ze stravování. b/ Hotovostně – v kanceláři vedoucí ŠJ poslední 2 pracovní dny v měsíci. V tyto dny je provoz pokladny rozšířen nad uvedené hodiny ( určuje vývěska u vstupu do jídelny). Stravné je možno platit i v průběhu měsíce, ale vždy den předem. Strávník po zaplacení obdrží doklad o zaplacení stravného.

Provozní doba kanceláře: denně 11.00 -12.00 , poslední 2 pracovní dny v měsíci 11.00 – 14.00 6. Odhlašování stravy V případě nepřítomnosti ve škole je rodič povinen dítě odhlásit ze stravování. První den nepřítomnosti je považován za pobyt ve škole a je možno stravu odebrat do jídlonosiče. Pokud by si rodiče přáli odebírat obědy i v době nemoci, kdy se žák neúčastní vyučování, pak se jedná o doplňkovou činnost ŠJ a cena oběda zahrnuje režijní náklady Neodhlášená strava propadá bez náhrady a navíc je nutno uhradit režijní náklady. Ve dnech ředitelského volna je žákům strava automaticky odhlášena.

Cena stravného s režijními náklady:

Plná cena polodenní : MŠ 3 – 6 let 71.00 Kč MŠ 7 let 75.00 Kč Plná cena celodenní : MŠ 3 – 6 let 82.00 Kč MŠ 7 let 86.00 Kč Plná cena obědů: Žáci ZŠ 7-10 let 69.00 Kč Žáci ZŠ 11-14 let 73.00 Kč Žáci ZŠ 15 a více let 77.00 Kč

Odhlášky jsou přijímány do 12.00 hodin na následující den a/ přes internet ( www.jídelna.cz). Návod najdete na : www. zspraslavice.cz. b/ výjimečně telefonicky na č. tel. 737403313

Cena odhlášené stravy je: a) u plateb hrazených v hotovosti automaticky odečtena z platby na následující měsíc. b) u inkasních plateb jsou odhlášky stravy odečteny s měsíčním zpožděním ( např. odhlášky za září jsou zohledněny v inkasu stahovaném v říjnu, tedy platbě na měsíc listopad)

7. Zapomenutí- ztráta čipu V případě, že strávník zapomněl čip doma, nebo rodič přijde v první den nemoci pro oběd a nemá čip, nahlásí to vydávající kuchařce. Pokud strávník do 3 dnů čip nenalezne, musí si zakoupit nový čip, na který bude převedeno jeho stravné.

8. Organizace provozu Žák, který má přihlášenou stravu a je přítomen ve vyučování, je povinen se stravovat v prostorách školní jídelny. Žáci vstupují do jídelny zásadně přezutí a v doprovodu pedagoga. Dozor ve školní jídelně zajišťují pedagogičtí pracovníci školy. Před jídlem si strávníci myjí ruce. Při čekání na jídlo zachovávají pravidla slušného chování. Oběd je strávníkovi vydán po přiložení čipu ke snímači výdejního terminálu, který kuchařce u výdeje hlásí, zda má na daný den zaplaceno. Pedagogický dozor sleduje chování žáků při čekání na oběd, stolování a odnášení použitého nádobí. Dbá na bezpečnost stravujících se žáků. Dojde-li k potřísnění podlahy, k rozbití nádobí, učiní nezbytná opatření, aby nedošlo k uklouznutí a poranění žáků. Ihned požádá kuchařky o provedení úklidu. Případný úraz hlásí žák dozorujícímu učiteli. Každý strávník je povinen udržovat čistotu, odnést použité nádobí k okénku a zanechat po sobě čistý stůl. Veškeré vydané jídlo je určeno ke konzumaci v jídelně.

Strávníci je neodnášejí z jídelny! Výjimkou je 1. den nemoci a obědy hrazené v plné výši, tj. včetně režijních nákladů.

9. Výdej obědů mimo školní jídelnu Obědy se vydávají pouze do hygienicky čistých jídlonosičů. Je zakázáno vydávat obědy do skleněných a jiných nevhodných nádob. Pokud nebudou nádoby čisté, nebude oběd do těchto nádob vydán., ale strávník dostane oběd na talíř. Strava je určena k přímé spotřebě, při odebírání stravy mimo jídelnu neodpovídá kuchyně za její eventuální znehodnocení způsobené nesprávným zacházením. Školní jídelna neodpovídá za případné poškození jídlonosičů a nebude poskytovat úhradu za jejich poškození! Výdej obědů strávníkům povinně se vzdělávajícím distančním způsobem: Školní jídelna umožní odběr obědů v rámci školního stravování ( za dotovanou cenu) i dětem/žákům, kteří se povinně vzdělávají distančním způsobem. Při vyzvedávání obědů do jídlonosičů je jídlo možné vydat jen osobě, které nebyla nařízena karanténa ani zakázána přítomnost ve škole! Výdej jídla se provádí formou bezkontaktního výdeje pouze v době od 12.30 hod. do 13.00. hodin.

10. Ochrana osobnosti ve škole Právo žáků a zákonných zástupců žáků na přístup k osobním údajům, na opravu a výmaz osobních údajů a právo vznést námitku proti zpracování osobních údajů se řídí směrnicí ředitelky školy k ochraně osobních údajů. Zpracování osobních údajů žáků za účelem propagace školy ( webové stránky, propagační materiály, fotografie je možné pouze s výslovným souhlasem zákonných zástupců žáka.

11. Jídelní lístek Školní stravování se řídí výživovými normami a rozpětím finančních limitů na nákup potravin stanovenými vyhláškou 107/2005., v platném znění. Při sestavování jídelního lístku přihlížíme k plnění spotřebního koše a k doporučení pestrosti stravy. Jídelníček je vyvěšen na období 7 až 14 ti dnů na nástěnce před jídelnou a na internetu ( www. jidelna.cz).

12. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí 12.1. Žák má právo na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, má právo na vzdělání a na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek, má právo být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu ve školní jídelně. Každý úraz nebo vznik škody, ke kterému došlo v souvislosti s činností školní jídelny, hlásí okamžitě pedagogickému dozoru a tento vedoucí školní jídelny. 12.2. Pro činnost ŠJ platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu a v záznamu poučení o BOZP, který je uveden v příslušné pedagogické dokumentaci/TK/.

13. Podmínky zacházení s majetkem školní jídelny 13.1. S inventářem a zařízením školní jídelny zachází žák opatrně, aby nic nepoškodil. Úmyslné poškození jsou rodiče povinni uhradit. 13.2. Ztráty věcí hlásí žáci neprodleně pedagogickému dozoru. Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí. Osobní věci mají podepsané a řádně uložené na určeném místě. 13.3. Do ŠJ žáci nenosí cenné věci. Pedagogický dozor a zaměstnanci ŠJ nenesou zodpovědnost za jejich případnou ztrátu. Viz školní řád.

14. Dokumentace Ve školní jídelně se vede tato dokumentace: a) stravovací přihlášky b) záznam stravovaných osob a poplatků za měsíc c) provozní řad školní jídelny d) vnitřní řád školní jídelny

15. Problémy a připomínky Přejeme si, aby naše spolupráce probíhala pokud možno bez chyb a ke spokojenosti všech strávníků. Pokud vznikne problém, obraťte se na vedoucí ŠJ osobně v kanceláři či telefonicky na tel. číslo 737403313 16. Závěrečná ustanovení 1. Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen zaměstnanec: vedoucí školní jídelny 2. Směrnice nabývá platnosti dne 1.6.2022 3. Směrnice nabývá účinnosti dne 1.6.2022

Změny, ve směrnici jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které,tvoří součást tohoto předpisu. V Přáslavicích dne 1. 6. 2022

Zpracovala: Marie Neumanová, vedoucí ŠJ Mgr. Eva Šrámková, ředitelka školy

Připraveno programem "Jídelna" verze 23.01.01.

Veškeré publikované lístky a další informace jsou vlastnictvím příslušné jídelny nebo svých tvůrců.

Zásady ochrany osobních údajů